All About Hearts

latar belakang

nuffnang add

bling



Wednesday, December 11, 2013

Tip : Persiapan Sebelum Percutian Di Seoul Korea- Edisi Khas

post terbaru 2016


Sebenarnya aku sedang memilih gambar-gambar untuk post Percutian Musim Luruh Di Seoul Korea- Part3. Akan tetapi atas permintaan rakan, aku sharekan apakah persiapan yang perlu dilakukan sebelum bertolak ke Korea sungguhpun banyak ajer blog yang dah share mengenai perkara ini.

1. Passport n tiket flight tu memang wajib lah korang bawakan...n pastikan tarikh tamat tempoh tu tak kurang 6 bulan dari tarikh kembali ke Malaysia ok.
2. Bawa Bag Duit untuk travel lagi baik. Ic ni option sebab kat sana diorang tak tengok ic kiter pon. tapi bila balik malaysia penting lah kot.
3. Bawa 1 kad Atm dan 1 Kad Kreadit jer ( In case kecemasan boleh guna, tapi sebelum tu make sure kalian call banker untuk aktivate kan utk sebarang urusan  di negara yang kalian nak bercuti )
4. Call Sykt Telecommunikasi untuk buat roamimg ( tp aku tak buat pon sebab kat sana aku pakai internet free.. rata2 kedai, cafe or area tertentu ader internet free )
5. Tukar wang RM kepada matawang korea dengan secukupnya.. Berapa baru di katakan cukup? Ini bergantunglah kepada budget kalian. Anggaran kasar perbelanjaan sekitar 450 000 won (RM1500). Mana yang ikut pakej percutian tu memang tak payah pening-pening. Tapi kalau aku RM1500 tu memang peruntukkan untuk shopping sahaja.
Keperluan Asas 
1. Wet tissue (wajib tau) sebab hampir 100% toilet kat sana jenis kering. Untuk 5 hari, 6 paket memadai.
atau
2. Kalian boleh bawa folded bottle water. Yang ni lagi praktikal tapi puas jugak aku round KL cari benda ni, tapi tak jumpa.
3. Towel - Kenapa aku letak towel ni keperluan ke2. Meh aku cerita, baik hotel or guesthouse kat korea kebanyakkannyer menyediakan towel bersih size hand towel jer. Ehem..ehem, macam mana nak cover tu? So bawa towel sendiri, selamat n puas hati.
4. PowerBank bagi sesiapa yang memerlukan..
5. Universal Adoptor
6. Kamera - wajib bawa. Memang banyak view yang menarik masa di sana nanti. Aku yang bukan fanatik gambar pun snap almost 1000 keping untuk 5 hari di sana).
7. Extra Memory Card untuk kamera or video kalian
8. Sejadah ringan
9. Toiletries Kit ( hand luggage tak boleh bawak liquid or gel lebih 100ml. Nanti kena rampas sesia jer tau)
10. Kamus Poket ( terutama untuk bag packer- yang ikut pakej takyah risau, mesti tourist guide korang akan bantu ).
11. Map( terutama untuk bagpacker) Boleh beli d kedai buku utama or download internet jer.
12. Download application arah kiblat kat android kalian( terutama untuk bagpacker).
13. Sling Bag - senang untuk jalan-jalan kat sana nanti.
14. Ubat-ubatan korang ( panadol, balm panas, ubat sakit perut dan semua medication yang kalian rasa perlu )
15. Lip balm - aku tak bawak time tu.. habis merkah bibir.. tapi kat Myeong Dong Market banyak jual. Tapi better bawa sendirilah.
Brand ni pon okey, lagipon murah jer. Kalian boleh cari kat Watson.
15. T-Money card (ala2 kad touch n go kiter) untuk transportation- yang ni boleh beli kat kedai 7 Eleven dalam harga 3000w (RM10)
16. Pesanan Khas untuk kaum hawa : Bawa Pantyliner dan pad secukupnya.
17. Oleh kerana perjalanan mengambil masa almost 7 jam, ader baiknya kalian bawa bantal leher angin
18. Buku nota untuk mencatat segala perbelanjaan kalian nanti.

Pakaian
Sebenarnya aku tak bawa banyak pon..Untuk 5 hari di Korea kalian percaya aku bawa sebag ni jer.
So aper yang aku bawa untuk musim luruh ini ialah :-
3- helai t-shirt lengan panjang turtle neck 
3- helai seluar  ( 2-slack 1jeans)
1- Jacket paras lutut ( kat seoul, aku mmg plan nak beli sehelai buat kenangan sehelai)
1- Cardigan 
1-pakaian tidur
3 - Tudung aka pashmina shawl 
3-Stoking
1- Glove
Selebihnya pakaian peribadi :D
Giler kentang kan...kat sana suhu sejuk ( musim luruh End Okt ), kita memang tak berpeluh sunggupon berjalan jauh macam nak pengsan.Naik turun tangga semua tu tak der hal.. Seharian meronda nami island pun tak ada masalah untuk pakai balik baju tu. Err kecuali kena hujan lah :p
Oh yer...pesanan penting ini, silalah bawa or pakai kasut yang sesuai kerana kalian akan banyak aktiviti outdoor..

Makanan/ Minuman
Kalian terpaksa menerima hakikat yang di Seoul City memang tidak ada kedai or restaurant yang bercop halal. Kalian boleh memilih kedai vegetarian tapi kami pilih kedai makan Korea yang biasa ajer, cuma pesan pada mereka, tak nak campur sebarang daging. Sepanjang kat sana kami makan nasi juga + sotong kurita/ udang/ikan bakar/ dan telur+kimchi. Kami pilih kedai yang masak di depan meja kami. Contoh yang ni:- 
(If kalian nak tahu apa lagi makanan tepi jalan korea yang kami makan, followlah blog ni okey )
Akan tetapi sekiranya kalian tetap ada rasa was-was yang menebal di dalam hati kalian, elohlah bawa dari Malaysia. Ada juga pelancong Malaysia yang bawa mi meggi, makanan dalam tin, minuman 3 in 1, jajan-jajan kegemaran. 
Tapi aku memang tidak bawa apa-apa dari Malaysia kecuali keropok keping sebagai buah tangan untuk Lokman. Di guesthouse kami tinggal telah menyediakan self service sarapan pagi, disediakan roti, butter, jem, coffee, tea dan buah ( serius beb limau dia manis) sudah disediakan.So pepandai kamilah nak hidup.

Sekian, Gembira aku sekiranya dapat membantu persiapan percutian kalian agar lebih selesa.

post terbaru 2016
http://mizzuraheartbeat.blogspot.my/2016/02/tip-persiapan-sebelum-percutian-di.html

2 comments:

  1. Salam. Terima kasih atas info yg bermanfaat. Salam perkenalan dari saya dari Ulsan, Korea.

    Untuk musim sejuk saya cadangkan untuk ke Pyeongchang Trout Festival di Pyeongchang. Waktunya dari pertengahan disember hingga penghujung January. Antara aktiviti menarik kat sini ialah memancing ikan Trout dibawah ais. Selamat mencuba.

    Jika ada yang ingin ke Ulsan saya boleh bantu dari segi informasi.

    ReplyDelete
  2. Sangat membantu. Lokman tu ade buat service tour guide ke?

    ReplyDelete